BonGo Solar

  1. Home
  2. Gelderland
  3. Apeldoorn
  4. BonGo Solar

Zonnepanelen installateur BonGo Solar

Tweelingenlaan 15, 7324 AP Apeldoorn, Nederland
Dit is een citaat van BonGo Solar zelf:

BonGo Solar is uw adviseur en leverancier voor een zonnepanelen-installatie van hoogwaardig kwaliteit. Gaat u ook voor gedegen advies en uitstekende service?

BonGo Solar

Bij BonGo Solar zijn we dagelijks met ruim 90 personen actief om (potentiële) klanten van goed advies te kunnen voorzien.

Als één van de grootste en meest toonaangevende partijen in Nederland hebben wij wekelijks contact met honderden geïnteresseerden in zonne-energie.

Tevreden klanten zijn de beste graadmeter voor kwaliteit, vandaar dat wij onze klanten onafhankelijk enquêteren. Door kritisch te kijken naar opmerkingen en door het trainen van onze medewerkers zijn wij in staat om dagelijks onze kwaliteit te verbeteren.

Onze publicaties zijn louter informatief van aard en daaraan kunnen geen rechten worden ontleend. De informatie is ontleend aan (openbare) bronnen op de datum van publicatie. Wij hebben géén commerciële band met partijen of merken die wij in onze publicaties noemen, tenzij anders aangegeven.

52 beoordelingen over BonGo Solar van Google My Business

image description

Prettige contacten destijds met Cynthia in offertefase en steeds snelle reactie. Installatie verliep snel en vlekkeloos. Afspraak is afspraak! Erg prettig zaken gedaan. Alles werkt nog steeds perfect en we voorzien nu mooi in ons eigen stroomverbruik. Ik zou het zo weer doen!

image description

Zeer tevreden met de service van BonGo Solar. Contact verliep soepel en de offerte was scherp geprijsd. De installatie verliep erg vlot en de installateurs waren zeer professioneel.

image description

Wat een waardeloze serviceverlening! Mijn systeem van 2 jaar oud staat ondertussen al 3 maanden in storing. Na 2 bezoeken van een monteur is er nog steeds niks opgelost. Over een maand (!!) komt voor de derde keer een monteur op bezoek.

image description

Ik raad Bongo Solar sterk af. In het verkooptraject tot de installatie zijn ze er voor je, maar daarna ben je niets meer waard en laten ze je links liggen. De installatiedag leek prima verlopen, totdat ik 1 week erna bericht per mail kreeg dat de installatie niet werkte. Verder geen opvolging, dus na drie dagen zelf gebeld. De planningsafdeling... Volgende mogelijkheid is over 3 weken. Komen de monteurs eindelijk hierheen, hebben ze niet de juiste materialen bij om het te repareren. Het bleek dat 5 panelen het wel deden, maar daar had ik geen idee van want ze hadden 1 maand na de installatie nog steeds geen account voor me aangemaakt. Van de andere 2 panelen waren de micro-omvormers vanaf installatie al kapot. Volgende afspraak voor vervanging kon pas over 5 weken worden gepland. Bijzonder want in onze gemeente hadden ze een zonnepanelenactie met Bongo Solar, desondanks zijn ze nooit in de buurt. Uiteindelijk hebben de monteurs toen wel goed hun werk gedaan. Na 2,5 maand eindelijk een volledig werkend systeem. Bravo! Ik lees het hier vaker. Als klant ervaar je geen enkele opvolging vanuit Bongo Solar vanaf het moment dat er geen geld meer is te verdienen. Dus je moet er zelf de hele tijd achteraan bellen. Treurige klantenservice!

image description

Even een update over zonnepanelen die ik bij BonGo Solar BV heb aangeschaft. Ze liggen nu ruim 9 jaar op het dak. Het zijn er 16 stuks, elk met 250Wp (dat was toen standaard). Afgelopen jaar heb ik ruim 2400W teruggeleverd en 2050W verbruikt. Of ik daarmee tevreden ben? Reken maar van YES. En in al die jaren nooit een probleem met de gehele installatie gehad. Petje af, BonGo Solar BV.

image description

Inmiddels 10 jaar geleden lieten we door BonGo Solar 19 zonnepanelen op ons op het zuiden gerichte dak leggen. Nog steeds zijn wij met deze investering zeer tevreden en hebben in al die jaren geen enkel probleem ondervonden. Er was ons toen een gegarandeerd rendement van ca. 3900 Kwh voor gerekend. Na 10 jaar kunnen we zeggen dat we met een gemiddelde 4320 kwh over al die jaren nog steeds zeer tevreden zijn. Met nog een garantie van 2 jaar op de omvormer en nog bijna 15 jaar op de panelen zijn we dus zeer tevreden. Fam TEN DAM

image description

7 maanden met schade meerdere malen contacten gehad met verschillende medewerkers van Bongo Solar helaas nog een dak vol met schade maar volgens een medewerker van de administratie moet ik niet zo zeuren want het valt wel mee. Jurist is er druk mee en hopen op een passende oplossing. Jammer dat er gedreigd word met incasso en de schade niet wordt opgelost omdat hun verzekering de schade ?.die bongo zelf veroorzaakt heeft niet willen vergoeden/herstellen. De zaak wordt éénzijdig afgedaan en moeten we het rest bedrag gewoon betalen en de schade ja dat zoek je zelf maar uit! Dit bericht wordt pas aangepast nadat er echt een oplossing aangeboden wordt die wenselijk is zoals een echt professioneel bedrijf zou doen voor zijn klanten. Ben blijkbaar niet de enige die als stront behandeld wordt.

image description

BonGo is niet in staat op korte termijn klachten te verhelpen. Hoeft ook niet, blijkt, want in de algemene voorwaarden staat dat ze daar 3 maanden (!) de tijd voor hebben. Wees dus gewaarschuwd als je met deze club in zee gaat. De klantenservice 'begrijpt helemaal wat u zegt', maar je wordt pas teruggebeld als je zelf 3 keer aan de telefoon hebt gehangen. En als een geplande afspraak met een monteur niet doorgaat, laten ze dat niet even weten, zodat je uren voor niks zit te wachten. Bedenk dus goed of je daar zin in hebt, als je zonnepanelen gaat kopen.

image description

Telefonisch contact vooraf vriendelijk en professioneel. Na bestelling, werden de panelen binnen een paar weken geplaatst door een kundig en vriendelijk team. Telefonisch prima bereikbaar, ook na de plaatsing. Keurige werknemers, ik voelde me als klant gewaardeerd. Zeer tevreden over BonGo!

image description

30 aug '23 6 panelen laten plaatsen. 4 dagen vrij moeten nemen omdat de omvormer geen wifi contact maakt waardoor ik de app niet kan gebruiken. De voorlaatste monteurs gaven aan dat er een wifiversterker aan de omvormer geplaatst moet worden, de laatste monteur geeft weer aan dat dit niet hoeft (ik heb 3 wifi versterkers in huis). De omvormer is nog steeds offline. Klantenservice gebeld, deze mevrouw geeft aan dat ik het zelf maar moet regelen. Dank aan mevrouw Danique die dingen wel wilde opnemen en regelen waar anderen het af lieten weten. 29-9 een mooie bios bloemen ontvangen. Jammer dat t zo moest lopen, maar gelukkig werkt alles nu naar behoren.

image description

Op mijn woning heb ik een systeem met 8 DMEGC zonnepanelen door BonGo Solar aan leggen en ik ben daar zeer tevreden mee. Al bij het aanvragen van de offerte verliep het contact met de sales adviseur Jeanet Eijsten erg prettig en ik was ook aangenaam verast door haar inhoudelijke technische kennis. Ik had bij meerdere bedrijven offertes opgevraagd en vaak waren er wel snelle babbels, maar ontbrak het helaas aan voldoende technische kennis, waardoor ik met vragen bleef zitten en er in een geval zelfs voor een verkeerd model omvormer bleek te zijn gekozen. De prijs van BoGo Solar was concurrerend goed en ook de installatiegarantie van 10 jaar is iets dat maar weinig installateurs mij boden, waardoor mijn besluit al snel was genomen. Vooraf heeft er een schouw plaatsgevonden en ik heb daarbij goed mijn wensen kenbaar kunnen maken. Op de installatiedag is ook alles erg soepel en goed gegaan. De panelen liggen super strak op het dak en alles werkt perfect! Complimenten ook voor het installatieteam. Een of twee dagen later ben ik nog keurig nagebeld of alles goed was verlopen. BonGo Solar is wat mij betreft een aanrader!

image description

Hebben bij ons de zonnepanelen geplaatst en het zijn toppers! De prijs was goed ten opzichte van de concurrentie en ze zijn alle afspraken netjes nagekomen. Eén van de panelen had storing kort na het plaatsen, maar ze waren snel van de partij om dit op te lossen. Kortom, een echte aanrader

image description

Zeer slechte ervaring! Niet doen! Voortraject rommelig. 10 panelen zouden passen. De schouw werd gedaan door de electricien, die de meterkast moest doen. Er bleken er 8 te passen. Bij de schouw brak hij een dakpan. Ik wees hem daarop. "Dat was al zo." Maar een verse oranje breuk...? Na heel veel mailen en bellen aandringen werd dezelfde electricien gestuurd. Omdat dakpan onder het lood zat was het lastig. "Ik ben geen dakdekker", zei deze man, en ging weer weg. Weer bellen, geen reactie. Uiteindelijk na weer veel aandringen toch een handig mannetje die het herstelde. Uiteindelijk werden toch de panelen geïnstalleerd. Er werd prettig gewerkt. Daar was niets mis mee. Na installatie bleek de beloofde 3000 Wp niet geïnstalleerd te zijn. Elke dag werd de max opbrengst afgeknepen. Door een omvormer die max 2200W doorlaat. Een omvormer van 3000W is slechts 100 euro duurder. Bellen hielp niet, ik kreeg een onprettige reactie, klantgerichtheid ver te zoeken. Ook doorgegeven dat een klem niet goed zit (zit eng op het randje, bij storm spannend). Geen reactie. En toen... Na 5 dagen geen opbrengst meer. Klantenservice gebeld. Volgens Bongo lag het aan Liander, ze knijpen het net af. Liander gebeld. Wisten van niks. En sturen een formulier met ook technische vragen (settings omvormer). Bongo gemaild met verzoek om die info. Geen reactie. Klantenservice 2 weken lang bijna dagelijks gebeld. "U wordt echt teruggebeld" "Dat hoor ik al een week, kunt u mij doorverbinden met planning?" "Dat kan ik op dit moment niet doen" "Wanneer wel?" "Meneer, dit wordt een vervelend gesprek" en ze hangt op. Hopeloos frustrerend en respectloos naar klanten. Een systeem dat na 5 dagen uitvalt. En zoekt u het maar uit, meneer. En al 2 weken volop zon... Hoe moeilijk is het om: - een afspraak te maken - een systeem te repareren - een omvormer te wisselen - een klem goed te plaatsen? Update: Direct na deze review word ik gelukkig eindelijk gebeld voor een afspraak over een week. Als monteurs komen, blijkt dat een van de connectoren gewoon in de grond is gelegd zonder gietmof. Hier hoort een gietmof (hars) omheen om dit waterdicht te maken. De monteurs zijn zelf ook verbaasd dat dit zo is gebeurd: dit is vragen om problemen. En inderdaad meteen uitgevallen. Dit is hersteld en het systeem werkt weer. Bongo heeft hieronder inmiddels excuses gemaakt. Dat lijkt me terecht, maar inmiddels ben ik 22 dagen met veel zon misgelopen. Een vergoeding van de misgelopen opbrengst door deze installatiefout lijkt me een minimale compensatie. Het waren weken met veel opbrengst. ca. 15 kWh per dag, 22 dagen x 0,40 euro = ruim 130 euro.

image description

We hebben onlangs zonnepanelen laten plaatsen door Bongo. Het contact met de accountmanager was heel plezierig; ze waren goed telefonisch bereikbaar bij vragen en reageerden snel en met de juiste informatie. De installatie ging soepel en snel: een keer voor de meterkast, en een keer voor de zonnepanelen zelf. De zonnepanelen hebben ook de eerste heftige storm (Poly) overleefd, dus ik ga ervan uit dat ze goed gelegd zijn :). Ook een fijne telefonische persoonlijke begeleiding bij het aanmelden. Ze ontzorgen je helemaal. Ben er erg tevreden mee.

image description

Bongo levert slechte service. De monitoring van de AEG zonnepanelen geeft geen of onjuiste informatie. Ik heb ze daar meermaals telefonisch en per email op gewezen. Monteurs van Bongo hebben vastgesteld dat de panelen stroom leveren. Dat had ik zelf ook al gemeld. Bongo meldt dat zij er verder niets aan kunnen doen. Ze houden je eindeloos aan het lijntje zonder een oplossing te bieden. Er wordt door Bongo verwezen naar de slimme meter. Deze geeft alleen weer wat je van het netwerk bedrijf afneemt en wat je teruglevert aan stroom op het net. Dit is de zelf geproduceerde stroom die overblijft na eigen consumptie van stroom. Dit snappen ze kennelijk niet bij Bongo. Wat de zonnepanelen werkelijk produceren blijft gissen. Ik ben zeer teleurgesteld in Bongo. Een ster voor de moeite. Als je in zee gaat met Bongo zorg dan voor een goede rechtbijstandsverzekering.

image description

Zeer slechte ervaring! Niet doen! Voortraject rommelig. 10 panelen zouden passen. De schouw werd gedaan door de electricien, die de meterkast moest doen. Er bleken er 8 te passen. Bij de schouw brak hij een dakpan. Ik wees hem daarop. "Dat was al zo." Maar een verse oranje breuk...? Na heel veel mailen en bellen aandringen werd dezelfde electricien gestuurd. Omdat dakpan onder het lood zat was het lastig. "Ik ben geen dakdekker", zei deze man, en ging weer weg. Weer bellen, geen reactie. Uiteindelijk na weer veel aandringen toch een handig mannetje die het herstelde. Uiteindelijk werden toch de panelen geïnstalleerd. Er werd prettig gewerkt. Daar was niets mis mee. Na installatie bleek de beloofde 3000 Wp niet geïnstalleerd te zijn. Elke dag werd de max opbrengst afgeknepen. Door een omvormer die max 2200W doorlaat. Een omvormer van 3000W is slechts 100 euro duurder. Bellen hielp niet, ik kreeg een onprettige reactie, klantgerichtheid ver te zoeken. Ook doorgegeven dat een klem niet goed zit (zit eng op het randje, bij storm spannend). Geen reactie. En toen... Na 5 dagen geen opbrengst meer. Klantenservice gebeld. Volgens Bongo lag het aan Liander, ze knijpen het net af. Liander gebeld. Wisten van niks. En sturen een formulier met ook technische vragen (settings omvormer). Bongo gemaild met verzoek om die info. Geen reactie. Klantenservice 2 weken lang bijna dagelijks gebeld. "U wordt echt teruggebeld" "Dat hoor ik al een week, kunt u mij doorverbinden met planning?" "Dat kan ik op dit moment niet doen" "Wanneer wel?" "Meneer, dit wordt een vervelend gesprek" en ze hangt op. Hopeloos frustrerend en respectloos naar klanten. Een systeem dat na 5 dagen uitvalt. En zoekt u het maar uit, meneer. En al 2 weken volop zon... Hoe moeilijk is het om: - een afspraak te maken - een systeem te repareren - een omvormer te wisselen - een klem goed te plaatsen?

image description

Een paar maanden na de installatie ligt mijn dak er nog steeds zo bij... BonGo doet geen schouw, het legplan klopte niet dus moet ter plekke worden aangepast (daardoor minder opbrengst, wel kleine compensatie gekregen). Installateurs hadden 1 paneel te weinig meegenomen. Dat kan gebeuren, al zou het logischer zijn om 1 paneel extra in de bus te hebben liggen voor defecten ofzo. Installatie van het laatste paneel is volgens de installateurs een klusje van 10 minuten, alles ligt al klaar. En daarna begon de ellende... Een paar maanden later is de klus nog steeds niet afgemaakt. Er zijn wel afspraken met installateurs geweest, maar: - installateurs komen niet opdagen, zonder bericht - installateurs komen opdagen, maar zonder paneel (dus zelf ook voor niks 3 kwartier gereden) - installateurs komen opdagen, maar met het verkeerde paneel Er is geen enkele opvolging vanuit BonGo zelf. Dus je moet er zelf de hele tijd achteraan bellen. Als je belt, dat zegt de klantenservice dat er een ticket is dat een micro-omvormer niet goed werkt, en moet je weer uitleggen dat er simpelweg een paneel ontbreekt. Ik heb hier alleen zuid-Amerikanen gehad die het dak op moesten en die spreken alleen Spaans. Negatieve review via ander platform is verwijderd. Qua communicatie gaat er een hoop mis bij dit bedrijf. En nu ben ik alweer een week aan het wachten op een reactie...

image description

De zonnepanelen zijn inmiddels naar tevredenheid geplaatst. Let op! Bongosolar levert standaard de Envoy-S standaard, welke niet is voorbereid voor de accu of het uitgebreid uitlezen van stroomgebruik etc. Echter ben ik teleurgesteld, lees onderstaande: Ik heb wat opmerkingen waar men rekening mee moet houden bij de aanschaf. In onze gesprekken, voor de opdracht werd aangegeven dat dit systeem voorbereid zou zijn voor het eventueel in de toekomst uitbreiden met een accu. Ook had ik in een van onze gesprekken aangegeven dat ik gebruik zou maken van mijn domotica-systeem om de zonnepanelen uit te lezen. Tevens was ik ervan uitgegaan dat we het stroomverbruik van het huis, opgewekt door de zonnepanelen, zouden kunnen uitlezen in de app. Het schijnt, dat ik bovengenoemde opties en functies met de Enphase Envoy-S metered wel had kunnen hebben. Let op! Bongosolar levert standaard de Enphase Envoy-S standaard, welke niet is voorbereid voor de accu of het uitgebreid uitlezen van stroomgebruik etc. Nu ben ik gaan Googelen en heb het volgende gevonden: ?Wat is het verschil tussen envoy-S standaard en metered?? Envoy-S Metered - Dit model heeft alle functionaliteit van de Envoy-S Standard, maar bevat een ingebouwde meter en maakt CT-Clamp verbinding mogelijk. Dit maakt het volgen van het uitgangsvermogen nauwkeuriger en maakt het mogelijk om gegevens over het energieverbruik goed te kunnen monitoren en te visualiseren. Voor een prijsverschil van +- ?200,- euro voor een uitgebreidere monitoring had ik zeker wel ingestemd. Nu heb ik gevraagd, wat er aan te doen om dit alsnog de plaatsen / vervangen. Dit is de reactie die ik heb gehad van de verkoopmedewerker. ?Het klopt dat je met de metered versie meer gegevens kan uitlezen. Hardware technisch is het prijs verschil rond de 2 a 300,-, maar de montage kosten zijn rond de 11 a 1200,- en doorgaans moet er ook een nieuwe meterkast worden geplaatst (á ?950), omdat er in de bestaande kast geen ruimte is." Bovenstaande meerprijs was niet gecommuniceerd tijdens het offertegesprek, wel was aangegeven dat het systeem was voorbereid voor een accu. Vandaar mijn teleurstelling.

image description

Tot en met het ondertekenen van het contract ging alles erg vlot en verliep de communicatie prettig. Dit gaf ons het vertrouwen om voor BonGo te kiezen. Niks bleek minder waar. Na het ondertekenen van het contract liet BonGo niks meer van zich horen en is de inmiddels beloofde "binnen 2 weken na inspectie plaatsen" ruim overschreden. Het is vrijwel onmogelijk om contact met Bongo te krijgen en als je na een half uur in de wacht te hebben gestaan ein-de-lijk iemand te pakken krijgt, levert dat enkel een kort antwoord op waarmee je niks wijzer wordt. Begrijpelijk dat de hoge vraag leidt tot drukte waardoor er vertraging ontstaat, maar zet dan een tijdelijke stop op nieuwe klanten of wees helder in de communicatie en maak geen onrealistische beloftes. Wij zijn helaas dus erg teleurgesteld in BonGo Solar en hebben nog steeds geen duidelijkheid wanneer nu eindelijk onze panelen geplaatst zullen worden.

image description

Tot het moment dat ik de overeenkomst tekende, uitermate tevreden. Snel en goed contact. Tijdens de laatste afspraak werd gezegd, levering 4-6 weken. Uiteindelijk 12 weken gewacht. Toen de levering. Zwarte panelen geplaatst met zilveren klemmen, hele vreemde combinatie die ik nog niet eerder heb gezien. Bijbehorende app die na 3 weken nog niet werkt. Monteur zei 2 werkdagen. Lasdozen die totaal niet goed zijn weggewerkt. Contact krijgen is ook beroerd slecht. Alles op mensen te kort afschuiven. Als je mensen te kort hebt, meer mensen aannemen. Als dat niet lukt, geen afspraken maken die je niet na kan komen. Ben benieuwd hoe ze hun 100% tevredenheidsgarantie gaan nakomen. Voorlopig zeer ontevreden. Update september: de klemmen zijn vrij snel na het plaatsen van deze review vervangen voor zwarte exemplaren. De app werkte ook plots na deze review. Echter de lasdoos nog steeds niet netjes weggewerkt. Afspraak word dag van tevoren afgezegd, vervolgens hoor je niks meer.

image description

Na in januari 2022 contact te hebben gehad met Bongo over het plaatsen van 8 zonnepanelen is uiteindelijk in april een monteur geweest voor een zgn. schouw. Na enig heen en weer gepraat met Bongo over het in eigen beheer plaatsen van een extra aardlekschakelaar en bekabeling naar het dak werd alleen de aardlekschakelaar vergoed (17.50 euro). In Juli 2022 werden de panelen geplaatst door een team monteurs uit Letland. Keurig nette monteurs en een prima montage. Na weer 2 weken wachten werd de installatie compleet gemonteerd. Op16 augustus 2022 was de installatie compleet en werd door mij de rekening overgemaakt aan Bongo.

image description

We hebben al een wat oudere installatie waar nog wel garantie op zit. Tussen 11 en 3 op een zonnige dag slaat onze omvormer af. Dus net op het moment van het hoogste rendement. Volgens bongo ligt dit probleem bij de netwerkbeheerder. Tegelijkertijd zegt de monteur dat dit aan een oudere installatie ligt ....In elk geval. ZOEK HET MAAR UIT De garantie en ondersteuning is waardeloos, dus denk daar maar aan als je iets bij hun koopt....

image description

Helaas geen goede ervaring. Heb een installatie van 14 zonnepanelen welke in 2021 naar volle tevredenheid zijn geplaatst door Bongo Solar. In verband met aanschaf van een hybride warmtepomp in het najaar wil ik graag uitbreiden met 5 zonnepanelen. Geprobeerd om via mail en telefoon in contact te komen met mijn vaste contactpersoon. Customer Support zegt toe dat ik wordt teruggebeld maar het blijft stil. Ook op een mailbericht wordt niet gereageerd. Vandaag maar weer gebeld om uiteindelijk nu te horen dat aanvragen tot 6 panelen niet in behandeling worden genomen, ook niet voor bestaande klanten. Misschien weer vanaf september maar ook dat is niet zeker vermelde de medewerkster van Customer Support. Nieuwe (grote) klanten gaan voor. Teleurstellende after sales service in mijn geval.

image description

Tot het moment dat ik de overeenkomst tekende, uitermate tevreden. Snel en goed contact. Tijdens de laatste afspraak werd gezegd, levering 4-6 weken. Uiteindelijk 12 weken gewacht. Toen de levering. Zwarte panelen geplaatst met zilveren klemmen, hele vreemde combinatie die ik nog niet eerder heb gezien. Bijbehorende app die na 3 weken nog niet werkt. Monteur zei 2 werkdagen. Lasdozen die totaal niet goed zijn weggewerkt. Contact krijgen is ook beroerd slecht. Alles op mensen te kort afschuiven. Als je mensen te kort hebt, meer mensen aannemen. Als dat niet lukt, geen afspraken maken die je niet na kan komen. Ben benieuwd hoe ze hun 100% tevredenheidsgarantie gaan nakomen. Voorlopig zeer ontevreden.

image description

Beunhazen die niet reageren bij verzoeken tot service en na 6 maanden nog geen reparatie hebben kunnen afronden omdat ze zo traag zijn! De laatste monteurs van Koolen hebben panelen opnieuw geinstalleerd maar kappen niet geplaatst en kabels en connectoren liggen los op het dak. De telefoondienst noemt zich service desk maar weet al dat ze zaken alleen aannemen en reageren niet tenzij je meerdere keren contact opneemt.

image description

Mijn ervaringen tot dusver zijn teleurstellend. De panelen moeten nog gelegd worden. * Ik heb een schuin bitumen dak. Het is dan een afweging om 'te roofen', of niet. Roofen heeft circa EUR 1.000,-- meerkosten, maar de kans op lekkage is volgens Bongo in dat geval afwezig. Of het roofen nodig is of niet, hangt volgens Bongo vervolgens weer af van de dakconstructie. Dat zou bepaald worden met een schouw. Deze vond pas zo'n 6 weken na akkoord op de offerte plaats, maar heeft niets toegevoegd. De schouwer kon dat namelijk niet beoordelen. Nu voor de zekerheid toch maar voor roofen gekozen, maar onnodig vertragend allemaal. * Het dak is inmiddels geroofd. Niets dan complimenten voor de dakdekker overigens. Vriendelijk, werkt netjes en komt zijn afspraken na. * De kabels zouden door een koof worden getrokken. Ik had afgesproken dat de kabels tijdens de shouw zouden worden meegenomen, maar dat is niet gebeurd. Ze zouden vervolgens binnen een week worden nagestuurd, maar ook dat is niet gebeurd. Op verschillende reminders is niet gereageerd. * Inmiddels is duidelijk dat het kabeltracé via de koof geen optie is. Ik heb verzocht om contact om de alternatief besproken route door te nemen. Ook op die mail krijg ik geen reactie. * Mijn voornaamste klacht is het volledig gebrek aan communicatie en het feit dat mails gewoonweg onbeantwoord worden gelaten. Ik vind dat onbegrijpelijk en het geeft mij weinig vertrouwen in het vervolgtraject. ** Update 30 juni 2022 Er is inmiddels door een andere medewerker contact opgenomen en dat verloopt constructief en prettig. Na plaatsing zal ik de beoordeling weer van een update voorzien. ** update 11 juli 2022 De dag van installatie. Twee zeer vriendelijke heren van Bongo hebben de panelen geprobeerd te installeren. Dat is niet gelukt. De elektricien had geen ervaring met de te plaatsen omvormers. De zeer ervaren elektricien in het installeren van zonne-installaties die beloofd was naar aanleiding van mijn klacht, was er dus niet. Er kwam zelfs rook uit de omvormer en er komt nu (hopelijk) op korte termijn iemand anders kijken. ** update 21 juli 2022 Opnieuw twee heren over de vloer gehad van een onderaannemer van Bongo. Opnieuw een rokende omvormer. Kennelijk is het vermogen van de omvormers niet correct berekend door Bongo.

image description

19.07.22 Het eerste contact verliep prima, maar de belofte om een offerte te mailen en daags hierna een telefonisch verkoopgesprek te houden zijn niet nagekomen. Een teleurstellende ervaring.... 19.07.22 Maar zowaar.. 5 minuten na het plaatsen van een eerste versie van deze review kwam er toch het beloofde belletje + offerte. Ben nu wel benieuwd of het met een eventuele installatie ook zo spannend wordt. Komen ze wel of komen ze niet op de beloofde datum? Nu eerst maar eens de offerte bestuderen

image description

Zeer slechte communicatie en klantgerichtheid en voor niemand aan te bevelen. We hebben sinds ruim een jaar zonnepanelen door deze club laten installeren. De panelen werken prima maar de app is een ramp. De wifi ligt er meer dan de helft van de tijd uit. Als ik deze wil bekabelen moet ik zelf de kabel kopen en aanleggen. De monteurskosten van 130 euro komen er nog bij!! Ik voel me zwaar belazerd.

image description

Goede offerte gehad. Zeker niet de duurste. Redelijk snel geleverd en gemonteerd. Binnen een dag alles aan de praat. 2 dagen later mijn inlog gegevens gehad zodat ik kon monitoren. Iets meer uitleg over 'overdimensioneren' had handig geweest (4kw omvormer op 5070 Wp panelen). EAG panelen en SolarEdge omvormer. Volgende stap SolarEdge thuisaccu, zodra de saldering niet meer rendabel is. Eindconclusie: Top!

image description

Update juni 2022: er is helaas weinig veranderd bij dit bedrijf sinds 2019. Sinds februari dit jaar is mijn zonnestroominstallatie wederom defect en sinds mijn melding op 28 februari jl. wacht ik op een oplossing. Niemand lijkt daarvoor verantwoordelijkheid te nemen. Ik heb al talloze keren gebeld en uren in de wacht gestaan. Telkens wordt beterschap beloofd maar een oplossing (vervanging omvormer) blijft uit. Ik wordt niet teruggebeld en mails worden niet beantwoord. Ik heb echt spijt dat ik met dit bedrijf in zee ben gegaan? ?????? Ik had prettige ervaringen met dit bedrijf tijdens de aankoop- en installatiefase. Helaas is mijn omvormer op 12 juni 2019 defect geraakt en toen was van service geen sprake meer. Ik heb 3 maanden lang heel veel miscommunicatie meegemaakt en ook ondeskundige monteurs over de vloer gehad (verkeerde diagnoses). Al het gedoe heeft mij persoonlijk veel vrije tijd en ergernis gekost. De omvormer is uiteindelijk pas op 20 september vervangen. Ik heb wel gemerkt dat BonGo - waarschijnlijk nav alle klachten - een belangrijke verbetering heeft doorgevoerd in de klantenservice: elke klacht/storing wordt nu toegewezen aan een vaste contactpersoon, die van begin tot het eindverantwoordelijk is voor de oplossing. En dat was erg prettig. Sinds ik een vaste contactpersoon kreeg verliep de communicatie beter, en uiteindelijk is de storing goed opgelost en ben ik netjes gecompenseerd voor de gemiste opbrengsten. Ik heb veel ellende meegemaakt, maar met de meest recente positieve ervaringen zou ik BonGo Solar aanbevelen.

image description

29/05/2022 update Het blijft 1 ster, men heeft niet teruggebeld. Nog steeds geen veiligheidsplan op orde. Prutsers zijn het. Heb emails gestuurd om kosteloos te annuleren, daar wordt niet op gereageerd. Deadline is verstreken, ik ben er klaar mee en ga op zoek naar een andere aanbieder. Eerste review Op 6 april 2022 de order geplaatst voor 8 zonnepanelen op een plat dak. Op 11 april 2022 een telefoontje en afspraakbevestiging dat ze 29 april 2022 zouden worden geplaatst. Maandag 25 april 2022 een email met de factuur en instructie dat ik mijn pinlimiet moet verhogen zodat ik na oplevering per pin kan betalen. Vervolgens krijg ik van de receptioniste 26 april 2022 een email dat de plaatsing niet door kan gaan vanwege een "veiligheidsplan" dat moet worden opgesteld. Als ik vraag wat dat inhoud blijkt ze niet competent. Dezelfde dag de verkoop gemaild om uitleg, Geen reactie. Vervolgens 28april de commercieel manager gemaild. Die laatste gaf als reactie dat hij mijn mail heeft doorgestuurd naar de manager van de afdeling installatie tak. Geen naam en geen datum dat ik teruggebeld zal worden. Na mijn klacht werd ik natuurlijk direct gebeld met uitleg over (aangepaste) ARBO wetgeving voor kleine platte daken. Ik zal binnen een week voor 13 mei gebeld worden over de status. De beoordeling zal ik blijven updaten.

image description

Ik kende het hele bedrijf niet. Tot ik ongevraagd een mail ontving met zogezegd een offerte. Maar ik moet op linkjes drukken om deze offerte te zien. Wat ik dus absoluut niet ga doen. Probeer je te bellen want ik ben wel benieuwd waar dit bedrijf mijn gegevens vandaan haalt en ik wil dat ze onmiddellijk mijn gegevens verwijderen. Nooit te berijken. Meerdere belpogingen gedaan tijdens de door de telefoniste benoemde openingstijden daarna valt de lijn weg. Ik trap er niet in, klopt van geen kant.

image description

Na plaatsing en betaling krijg je geen contact meer met het bedrijf. Emails reageren ze niet op en de telefoon wordt ook niet meer beantwoord. Blijkbaar hebben ze de zonnepanelen op het nachttarief aangesloten en we willen vragen dit aan te passen. 9 jaar geleden zag ik goede reviews, enkele jaren geleden reageerden ze ook al slecht op een storing, tegenwoordig zie ik dat heel veel mensen problemen hebben met het gebrek aan klantenservice. Dramatisch slecht. Ik moet helaas zeggen dat ik niet meer met ze in zee zou gaan als ik het over kon doen.

image description

In begin gaat alles goed tot je de offerte getekend hebt. Mijn zonnepanelen zouden 8 april op dak liggen er was al iemand geweest. Alles was prima zei hij. Op 8 april hebben ze de rail geplaatst en zijn dus heel het dak over gelopen zonder dat er pannen sneuvelde. Toen ze de panelen gingen leggen en op de rail lopen braken er wat pannen. Toen was mijn dak in een keer niet goed. Ze zouden andere beugels gaan regelen om een andere keer terug te komen. Nu 21 april van niemand niks meer vernomen. Al meerdere malen een mail gestuurd maar 0 reactie vanuit bongo. Gisteren iemand aan de lijn gehad na 25 minuten in de wacht te hebben gezeten en ze ging er meteen achteraan. Nog steeds niets gehoord. Ik zal ze zeker niet aanraden!

image description

Ondeugdelijk bedrijf. Razendsnel met offerte en verkoop maar niet thuis geven voor onderhoud/nazorg. Mijn panelen liggen sinds januari in de tuin, in afwachting van terugplaatsing op het dak. Diverse keren gebeld en ze telkens beloven terug te bellen maar ze doen het niet. Laatste keer kreeg ik te horen dat ik sneller zou zijn als ik een andere bedrijf inhuur voor de plaatsing van mijn panelen !!!!. Bij aankoop betaal je ook flink voor garantie en onderhoud. Ben zeer ontevreden.

image description

Aankoop en montage verliepen goed, maar daarna stopt bijna alle communicatie. Na een jaar bleek het opgeleverde jaarvermogen slechts 1522kWh en dat is dus significant minder dan het beloofde jaarvermogen van 2375kWh waardoor de terugverdientijd nu vele malen langer is geworden. Hier heb ik al zo'n 7-8 emails over gestuurd en bij elkaar zo'n 45-60 minuten in de wacht gestaan bij het servicenummer, met slechts 1 reactie per email tot gevolg (nadat ik met de afdeling verkoop had gebeld en daar mijn verhaal te hebben gedaan) met daarin de vraag of ze de inloggegevens mochten hebben om mee te kijken. We zijn nu al dik 6 weken verder en ik weet dus nog steeds niks.

image description

Tot 3 keer toe kwam het installatieteam niet opdagen op de afgesproken dag. Helaas ontving ik van BonGo weinig begrip hiervoor en moest ik er zelf achteraan bellen om erachter te komen dat men die dag niet meer zou komen. Toen het installatietechniek eindelijk wel kwam was dit een paar uur later dan afgesproken en kwam men met een team van 6 waarvan er 1 man de rest nog moest opleiden. Bij de voorbereidingen kwam men er vervolgens achter dat het legplan niet kon worden uitgevoerd ondanks de schouwing, waardoor er minder panelen konden worden geplaatst dan afgesproken. We zijn nu 2 weken verder en het systeem werkt nog niet naar behoren (aangepaste factuur inmiddels helaas wel al betaald). Meerdere keren werd mij telefonisch toegezegd dat ik mail zou ontvangen om een account aan te maken, maar dit werd niet nagekomen. Nu eindelijk ontvangen en bezig om het systeem werkende te krijgen. To be continued...

image description

Vandaag installatie team van bongo solar thuis ontvangen. Eerste wat me werd gevraagd was of ik toevallig de omvormer geleverd heb gekregen. Vol verbazing antwoorden ik:nee. Zijn me dak opgegaan en een andere medewerker me kruipruimte in. Bleek dat ze de kabel niet konden trekken ivm zand in me kruipruimte wat eerst deels weg geschept moest worden. Dit had al voor de installatie moeten gebeuren en was verder ook niet hun taak. Het verbaasde het team dat er niemand vooraf was geweest voor een technische inspectie. Daarna zijn ze maar wezen inpakken en er weer vandoor gegaan. En tot overmaat van ramp hebben ze een doos op het dak laten staan tegen de zonnepanelen van me buren aan. Hierover direct gebeld en dit zou vandaag nog worden opgelost. Nog steeds niemand langs geweest, de doos staat nog op het dak en bongo solar is niet meer te bereiken. Voor het eerst heb ik een volledig bedrag vooruit betaald en zit nu met een hoop onzekerheid/ellende..

image description

Dit bedrijf is werkelijk top. Zeer kundig advies. Niet veel bedrijven durfden het aan op een schuin bitumen dak zonnepanelen te plaatsen. Er werd zelfs verteld het niet kon. Nou er liggen er toch 18 keurig op. Gister 20 kw opgewekt!! Ze werken zeer netjes. Je ziet niet eens ze geweest zijn. Behalve de zonnepanelen dan. Ze zijn snel met vragen vriendelijk en gebruiken degelijk materiaal. Ik zou zeggen. Ga hier gewoon heen.

image description

Wij zijn zeer tevreden over BonGo Solar BV Omdat er zoveel keuze is in aanbieders hebben wij verschillende offertes gehad. Contact met Bongo Solar was zeer prettig en ondanks mijn vele vragen werd ik steeds vriendelijk te woord gestaan. Installatie van de panelen is prima door het installatieteam uitgevoerd, vriendelijke jongens die goed kijken naar legplan en hoe ze de kabels etc. kunnen wegwerken.

image description

Aanvankelijk binnen één dag offertes ontvangen, ook na aanpassingen direct een nieuwe offerte van Danny ontvangen. Order geplaatst, iemand langs geweest om het dak te schouwen, nieuwe order ontvangen omdat er diverse dingen aangepast moesten worden. Daarop gereageerd per mail en gevraagd om teruggebeld te worden. Niets gehoord. Diverse keren gebeld, wordt niet opgenomen, eenmaal door een ander contactpersoon opgenomen met het verzoek om door ons contactpersoon teruggebeld te worden. Nog steeds niet gebeurt. Zeer slechte communicatie!!!

image description

Bij verkoop kan alles. Plaatsing was ondanks kleine tegenslag goed bevallen. Echter gedane toezeggingen, adviezen en het aanspreken op belastingteruggave (wat dus niet kon) en cashback waren dramatisch. Men reageert totaal niet op klachten. Aan de telefoon wil men nog wel vriendelijk zijn maar men komt totaal niet terug op beloften. Mails met vragen worden niet beantwoordt. Toezeggingen die geverifieerd zijn door de verkoper worden niet nagekomen en ook geen verantwoordelijkheid op genomen. Ontzettend onvriendelijk en een zeer grote arrogantie indien men verzocht wordt om een oplossing.

image description

No nonsense , ze doen alles wat er is afgesproken In het voortraject alle wensen kenbaar gemaakt daaropvolgend zeer snel een offerte ontvangen waar later nog een paar aanpassingen in zijn doorgevoerd, een zeer vriendelijk contact met de verkoopafdeling. Offerte was zeer overzichtelijk met een scherpe prijs. Op de dag van de installatie monteurs keurig op tijd en hadden het karwei in een halve dag geklaard, al het verpakkingsmateriaal is keurig afgevoerd helemaal top, ik ben er blij mee

image description

Zowel in het voortraject als tijdens de installatie uitstekende communicatie. Installatieteam was er op de afgesproken tijd. Eén man voor de electra, twee man voor de panelen op het dak. Eerst een rondje door het huis om mijn wensen te inventariseren. Kleine aanpassing mbt plaats omvormer, maar alles naar wens opgelost. Na 5 uur zag ik de eerste watts al binnenkomen. Ook alles netjes opgeruimd, er werd zelfs om de stofzuiger gevraagd. Klasse. Gegevens voor BTW terugvraagservice de volgende dag reeds ontvangen, evenals mijn account om via de app de productie te kunnen monitoren. Vriendelijke mensen die van aanpakken wisten. Een aanrader dus.

image description

wat een fijn installatieteam Keanu Hamza Jeffrey en Frans .Beleefd respectvol keurig meedenkend klantvriendelijk met humor,maar vooral veel kennis van zaken zijn onze zonnepanelen geplaatst.Zij zijn een belangrijke schakel en van groot belang voor het bedrijf.Wij zijn dankbaar deze kerels te hebben mogen ontmoeten.Mannen bedankt ! Ook de klantenservice van Bongo Solar uitermate vriendelijk en behulpzaam,geen lange wachttijden en snel geholpen .Chapeau!!!

image description

Bespaar jezelf de moeite en heel veel frustratie en kies voor een ander bedrijf! Samengevat: Te groot geworden, organisatorisch niet op orde, afspraken worden niet nagekomen en offertes onzorgvuldig opgesteld wat resulteert in meerwerk en technische uitvoeringsproblemen. In de recensies komt dit duidelijk naar voren, gaat het goed, dan heb je geluk, gaat het fout dan ben je ook echt aan de beurt en verzand je in chaos. En het interesseert ze niet! Het complete verhaal: Voor onze woning zijn wij op zoek gegaan naar een installateur voor zonnepanelen. Voor de offerte hebben wij foto?s met alle aanzichten van de woning, meterkast, plattegronden en bouwtekeningen meegestuurd zodat alle informatie die je maar kan bedenken voor het opstellen van een goede offerte beschikbaar is. Diverse bedrijven een offerte opgevraagd, waarbij Bongo Solar snel een uitgewerkte offerte aanleverde. Akkoord gegaan met de offerte van Bongo, waarna wij een duidelijke mail hebben ontvangen over het vervolg van het proces. Dat zag er goed uit en komt professioneel over. Tevens een opdrachtbevestiging ontvangen. Ongeveer 1 week voor installatie worden wij gebeld door dhr E.A. Hij geeft aan dat voor installatie een hijskraan nodig is, kosten ? 750,- excl. BTW. Deze dienen wij door te belasten aan u? telefonisch contact over geweest dat wij hier niet mee akkoord gaan, want bij offerte is duidelijk zichtbaar hoe de dakconstructie is. Uiteindelijk zijn we akkoord met een 50/50 betaling. Dit is dus de 1e keer dat blijkt dat de situatie niet goed is bekeken en de offerte niet goed is opgesteld. Dag voor oplevering (24-11-2021) wederom gebeld door dhr E.A. De installatie zoals bedacht kan niet doorgaan, iets met bekabeling wat lastig zou zijn. (1 dag voor installatie!!) na diverse tekst en uitleg blijkt het wel mogelijk. Dit is de 2e keer dat blijkt dat de offerte niet concreet is opgesteld. lees het vervolg in de bijlage...

image description

Vanwege aanpassing situatie en vergelijk diverse systemen (solar edge en enphase) meerdere offertes ontvangen. Offertes werden binnen een dag uitgebracht. De begeleiding na acceptatie van de offerte was ook prima. Drie weken nadat de offerte was geaccepteerd lagen de panelen op het dak en werkte alles. Prettig team en de installatie is - ondanks extra werkzaamheden wegens meerdere dakvlakken en om de kabels via een leidingkoker en de kruipruimte naar de meterkast te krijgen - keurig uitgevoerd. Super tevreden!! Account bij Enphase Enlighten was na één week geregeld zodat ik dagelijks per paneel de opbrengst kan volgen.

image description

Plaatsen en installeren van hele systeem verliep volgens afspraak, maar de service daarna is een groot drama. Problemen met AEG omvormer en wifistick / AEG app. Een jaar lang(!) is een update van AEG via Bongo beloofd. Na een jaar zowat elke maand contact gehad te hebben, en de update elke keer uitgesteld bleek te zijn, geloofde we er niks meer van. We kregen een dinercheque ter compensatie. Heel attent, maar daar hebben we uiteindelijk niet veel aan. We willen een goed werkend systeem met duidelijke informatie op een goed werkende app zoals beloofd bij de aanschaf. Nu, een dik een jaar later, heeft Bongo ons ein-de-lijk een nieuwe omvormer van een ander merk toegezegd. De afspraak om die te installeren stond gepland vandaag tussen 12.00 en 13.30. Er is niemand langs geweest. Ik heb net gebeld en helaas... niemand van de service afdeling te bereiken. HOE DAN??? Bongo, Bongo, jullie zijn echt aan het falen.

image description

very satisfied with the work so far.

image description

Vanaf het begin was er goed contact mogelijk met de verkoopafdeling en werd meegedacht over de optimale situatie. Zowel telefonisch als per e-mail is men goed bereikbaar. Overdracht naar planning en operations verliep soepel. Ook een aanpassing van de offerte in een later stadium was geen probleem. De installateurs waren erg vriendelijk en hebben netjes gewerkt (zelfs zelf gestofzuigd!) De installatie was in een wip klaar (ze zijn 3,5 uur bezig geweest om 4x3 panelen te plaatsen). Ook werd het systeem duidelijk uitgelegd. Direct na de installatie ontving ik al inloggegevens voor de SolarEdge en alles lijkt naar behoren te werken! Kortom: erg tevreden (ervan uitgaande dat alles blijft werken, uiteraard)!

image description

Tot nu toe zeer tevreden zowel de voorbereiding als installatie, we zijn nu bijna twee maanden verder wacht alleen nog op een goed werkende app van AEG.

image description

The Panel installation was done quickly but there were some issues.. with some chasing and a lot of patience... ...Now Finally the system is working correctly and the Company apologized and assured me about improving their procedures to ensure this does not happen again. I look forward to making up for the lost time and generate some nice Solar power now.